Tilbake til startsiden

Bekkestua T-banestasjon (den nye)

Over en periode på to år var stasjonen stengt i forbindelse med pågående oppgradering av Kolsåsbanen videre vestover. Ny stasjon ble åpnet for T-banetrafikk i 2011 og er siden 2014 endestasjon for Lilleakerbanen.

Den nye stasjonen er tegnet av arkitekt Arne Henriksen, som fikk Bærum kommunes arkitekturpris 2012 for bygningen. Stasjonen er bygget i tre og betong, med innslag av stål og plast.

Stasjonen har midtplattform, i motsetning til de fleste stasjoner på T-banenettet som har sideplattformer. Dette er blant annet fordi stasjonen igjen, fra 19. januar 2014, også skulle være endestasjon for Lilleakerbanen, "Blåtrikken", som går på bytrikkløsning. Det har vært mye debatt omkring planer om å forkorte Lilleakerbanen, slik at Bekkestua ikke lenger ble endestasjon.

På hjemmesiden til tidsskriftet Arkitektur N står følgende:
"Taket over plattformen følger publikumsbevegelsene i rampe og trapp. Dette enkle grepet gir en synlig markering av de to nedgangene til stasjonen. Selve plattformkonstruksjonen er, som tidligere takkonstruksjoner fra vårt kontor, basert på en enkel geometri. Laminerte dragere er lagt på tvers av en midtstilt stålkonstruksjon. Når taket skrår opp over rampen eller trappen, går det doble stolper ned som skråstives mot bjelkene. En kledning av tynne Lexanplater hindrer at regn og snø driver inn på plattformen. Alt tre er furu."

Gamle Bekkestua stasjon lå lengre syd, ved Lefdal Senter.


Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen

Mer om samferdsel: Se Rik på historie s. 30 og Tidslinje med omtale av historiske perioder i Bærum

 
Kilder:

Rik på historie. Bærum Kommune

Wikipedia

hjemmesiden til tidsskriftet Arkitektur N

 

 

Bekkestua T-banestasjon 2018. Sett fra sydvest. Foto: Knut Erik Skarning